۰۵۱-۳۶۰۵۵۲۹۸ Info@IranDWG.com
عیار بتن چیست
عیار بتن چیست ؟
۱۳۹۶-۰۸-۳۰
کرک نرم افزار ایتبس 9.7
کرک نرم افزار ایتبس ۹٫۷
۱۳۹۶-۱۱-۰۵
برای اجرای نمای ساختمان باید چه نکاتی رعایت شود ؟!

برای اینکه بدونیم چگونه با بهترین کیفیت نمای ساختمان رو اجرا کنیم با ” مرجع فایل طراحی ساختمان ایران “ همراه باشید :

 

در پی حوادث متعدد سقوط سنگ نما و خسارات جانی که بر جای می گذارد، ذکر نکاتی چند در مورد اجرای صحیح سنگ نما ضروری می نماید :

 

قبل ار هرچیز بدانیم سنگ یک موجود زنده است و حیات دارد و در گرما و سرما و تحت فشار از خود عکس العمل نشان می دهد !!

 

  •   سنگ نما به یکی از علل زیر ممکن است اصطلاحا ول کند ( از نما جدا شود ) :

?۱- نشست زمین و جابجایی ساختمان

?۲- انبساط و انقباض حرارتی و برودتی

?۳- لرزش و زلزله

?۴- عدم چسبندگی مناسب به دیوارهای پیرامونی

 

  • موارد ذیل جهت اجرای بهتر سنگ در نما الزامی است :

?۱- استفاده از “ماسه شسته” در دوغاب پشت سنگ.

?۲- عدم استفاده از نخاله برای پر کردن فضای دوغاب پشت سنگ (پشت سنگ تماما باید با دوغاب سیمان پر شود.)

?۳- خاک حاصل از برش سنگ در هنگام فرزکاری، از پشت سنگ کاملا شسته شود.

?۴- در هوای سرد و شرایطی که امکان یخ زدن آب هست، عملیات سنگ کاری متوقف شود.

?۵- از دوغاب با سیمان زیاد استفاده شود.

?۶- به هیچ عنوان از سیمان خشک روی دوغاب برای بالا بردن سرعت کار استفاده نشود.

?۷- تمام سنگهای گرانیت و مرمریت اسکوپ شوند و در مورد سنگ تراورتن در جایی که سنگ ها در هم قفل و بست نشده و پیوسته نیست و یک قطعه سنگ به صورت تکی اجرا می شود(مانند قاب دور پنجره ها) حتما از اسکوپ استفاده شود.

?۸- دوغاب سفت شده ماسه سیمان پشت سنگ به مدت ۲ الی ۳ روز آب پاشی شود.

?۹- اگر پاشنه ستونهای برجسته نما روی زمین باشد می تواند تا ۱۰ سانتی متر با اسکوپ و بدون رابیتس کاری از عمده نما پیش آمد، ولی اگر ستونهای برجسته روی نما از نیمه نما (مثلا از طبقه یک به بالا) شروع می شود ، حتما احتیاج به زیر سازی با رابیس و اسکوپ دارند.

?۱۰- برجسته کاریها (ستونها، سینه کفتری ها) حتما با رابیتس کاری و اسکوپ کار شود.(تا پنج سانتی متر با اسکوپ و از ده سانتی متر با اسکوپ و رابیتس کاری)

?۱۱- اگر از سنگ تراورتن توری دار استفاده می کنید، تمام قطعات سنگ مانند سنگ گرانیت باید اسکوپ شود . (توری پشت سنگها را با چسب می چسبانند و چسب از نفوذ دوغاب به درون سنگ ممانعت می کند و چسبندگی حاصل نمی شود)

?۱۲- سیم اسکوپ به طور سراسری در طول یک سنگ اجرا نشود و یک سنگ بلند را در چند نقطه سیم اسکوپ جدا گانه بزنید (نکته: معمولا سنگهای بلند از وسطشان ول می کنند).

 


همچنین بهتر است مطالعه کنید : “دانلود دیتیل اتوکد جزییات اجرایی اسکوپ سنگ نما


 

  •  حال به چند نکته از اشکالات رایج در اجرای نما می پردازیم :

نکته ۱ : سنگ کاران برای جلوگیری از ریزش دوغاب از پشت سنگ ، دو طرف انتهایی نما را معمولا با مچاله کردن گونی های سیمان و قرار دادن در بین سنگ و دیوار خارجی نما می پوشانند و بعد از اتمام سنگ کاری مبادرت به برداشتن گونی ها و پر کردن فضاهای خالی با ملات ماسه سیمان نمی کنند.
از این رو بعلت عدم چسبندگی مناسب قطعات سنگ کناری نما به دیوار پشتشان بعدا به موجب عواملی مانند وزش شدید باد، سنگها از نما جدا شده و سقوط می کنند.

نکته ۲ : در برخی موارد جهت پر کردن زیر سازی ها (مثل قسمت I شکل تیرها یا ستونهای فولادی) از ملات گچ و یا گچ و خاک به منظور نصب آجر و یا سایر پر کننده ها استفاده می گردد و در نهایت روی آن سنگ کاری می شود و یا حتی بعضا جهت نگهداری اولیه و موقت قسمتهایی از سنگ کاری در حین کار از ملات گچ یا گچ و خاک استفاده می شود و بعدها در اثر جذب رطوبت یا خیس شدن، ملات مذکور متورم شده و باعث جدا شدن و سقوط سنگ اطراف خود می شود.
در این خصوص استفاده از چسب سنگ جهت نگهداشتن موقت سنگ و استفاده از ملات سیمان جهت زیرسازیها توصیه می شود.

لازم است بدانید ” در سال‌های اخیر پرونده‌های متعددی درخصوص ریزش سنگ از نما در دادگاه‌ها مطرح شده که طبق آنها افتادن سنگ‌هایی از نمای ساختمان عابری را زخمی کرده یا منجر به فوت وی شده است و در پی این اتفاق، تمام دست اندرکاران آن ساختمان شامل مالک، پیمانکار، سازنده و مهندسان، گرفتار مسائل قضایی پیامد آن شده‌اند “

 

نکته ۳ : لازم به ذکر است شاید اگر در اجرای نماسازی به کیفیت اجرا توجه نشود در زمان بهره برداری و قبل از زلزله هیچگونه اتفاق و ریزشی برای نمای ساختمان به وقوع نپیوندد ولی در هنگام زلزله و بعد از آن اگر هم سازه پایداری خود را حفظ کند ریزش نمای ساختمان از اصلی ترین دلایل مصدومیت عابرین مجاور ساختمان خواهد بود و در ادامه تعداری تصاویر از زلزه کرمانشاه و زلزله های ماقبل آن را با هم میبینیم :

 


تصاوی


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code